Bijna vakantie?
Voorkom vakantiestress met deze 5 tips
Vakantie. Tijd om te ontspannen, uit te rusten en je hoofd leeg te maken. Om te genieten van een prachtige vakantiebestemming of juist lekker thuis te blijven. De meeste mensen kijken uit naar hun vakantie. Maar de weken ernaartoe zijn vaak stressvol. Jitske Foppema begeleidt als PSA-consulent (Psychosociale Arbeidsbelasting) bij ArboAnders werkgevers en werknemers bij het voorkomen van of omgaan met een te hoge werkdruk.
Stress? Zonde van je vakantie
“Als je veel stress hebt in de weken voorafgaand aan je vakantie, zal het langer duren voor je tot rust komt. De kans is groot dat je in de eerste dagen van je vakantie nog eens twijfelt of je dit wel hebt geregeld, of dat wel goed hebt gedaan. Zonde van je vakantiedagen! Bovendien kost zo’n stressvolle periode veel energie. Energie die je liever in je vrije tijd spendeert. Gelukkig zijn er praktische manieren om te voorkomen dat de werkdruk voorafgaand aan je vakantie te hoog oploopt.”
Tip 1: Begin op tijd
“Je vakantie leg je vaak ruim van tevoren vast. Vanaf dat moment kun je eigenlijk al beginnen met het voorbereiden van je afwezigheid. Maak een lijst met alles wat je vóór je vakantie moet regelen en stel een planning op. Zo werk je gestructureerd naar de zomer toe.”
Tip 2: Breng je werkzaamheden in kaart
“Je wilt je werk graag goed doen. Je voelt je verantwoordelijk voor een goed eindresultaat. Daarom wil je graag de controle houden. Maar in je vakantie zul je je werk toch echt even moeten loslaten. Het kan prettig zijn om enkele weken van tevoren je werkzaamheden al in kaart te brengen. Welke opdrachten verwacht je tijdens jouw afwezigheid? Draag ze over aan je collega en stel je klant op de hoogte. Dan hebben alle partijen nog de kans om elkaar te leren kennen en vragen te stellen voordat jij je laptop dichtklapt. Dat geeft jou een gerust gevoel.”
Tip 3: Stel duidelijke prioriteiten
“Welke werkzaamheden moeten echt voor je vakantie worden afgerond? En wat kan wel even wachten? Stel duidelijke prioriteiten. Rangschik je werkzaamheden in categorieën: categorie A moet echt af, categorie B kan eventueel na de vakantie, categorie C kan zeker na de vakantie. Laat opdrachtgevers weten wanneer je hun vraag of klus oppakt. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is.”
Tip 4: Zet je vakantie in je e-mailhandtekening
“Je out of office zet je vaak pas aan als je daadwerkelijk vrij bent. Maar in je e-mailhandtekening kun je al eerder je vakantie aankondigen. Iedereen met wie je per mail contact hebt, weet dan alvast wanneer jij even niet bereikbaar bent.”
Tip 5: Plan de eerste werkdag(en) na je vakantie
“Als je na de vakantie weer begint met werken, komt er vaak veel op je af. Klanten willen je spreken, collega’s willen bijpraten. Plan daarom op je eerste werkdagen voldoende tijd in om bij te lezen en alles op een rij te zetten. Het liefst doe je dat al vóór je vakantie. Zo houd je grip op je werk en kun je dat ontspannen vakantiegevoel misschien nog iets langer vasthouden.”
Wil jij je medewerkers helpen bij het omgaan met stress? Of heb je andere vragen over psychosociale arbeidsbelasting? Neem contact op met je adviseur via 0513 – 64 03 98.
Inspiratie
Ervaren hoe wij het verschil maken?
Neem dan vandaag nog contact met ons op.